Vad händer?
Alla pratar numera om hållbarhet. Ovanstående rubrik t.ex. är ett återbruk i sann hållbarhetsanda. Originalet beskriver ett radioprogram för högstadiet hos URPlay. Ett exempel i andra ändan av skalan är Boston Consulting Groups rapport kring hållbar affärsinnovation, riktad till globala företag.
Kraften i hållbarhetstrenden kan med andra ord inte nog poängteras. Vi befinner oss i en omställning eller snarare ett paradigmskifte som redan nu leder till nya affärsmodeller för såväl stora som små företag. De stora samlas i olika initiativ som FN:s Global Compact eller presenterar nya djärva initiativ, som att tillverka fossilfritt stål. De små kan välja och vraka bland en uppsjö av gröna affärsidéer, från att sätta upp solpaneler till att bli experter på miljölagstiftning eller (när pandemin är över) starta ekorestaurang.
Den intressantaste omvärldssignalen är nog de sammanlagda kraften i omställningen. När snart sagt varje företag, organisation, region och kommun tänker och agerar på social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet närmar vi oss en självuppfyllande profetia. Om det kommer att räcka för att rädda planeten återstår dock att se.
Redaktionens kommentar
I ärlighetens namn är alla inte framme i sitt hållbarhetstänkande ännu, vilket kan ställa till med bekymmer, vilket två aktuella exempel visar. H&M (och några andra företag) har hamnat i den kinesiska rävsaxen. När företaget försöker ta sitt sociala ansvar och leva upp till sina hållbarhetsåtaganden, genom att åtminstone uttrycka oro för tvångsarbete och inte köpa in bomull från Xinjiang utbryter ”spontana” köpbojkotter i Kina, en marknad för stor att inte ta hänsyn till.
På motsvarande sätt råkar ett antal amerikanska storföretag som Coca-Cola och Delta illa ut när man (efter påtryckningar) tar avstånd från de (ur ett svenskt perspektiv) minst sagt bisarra vallagarna som röstats igenom i delstatskongressen i Georgia. Högröstade republikaner (med Trump i spetsen) tar till brösttoner och uppmanar till bojkott.