Vad händer?
Pandemi, hållbarhet och digital omställning är uppenbarligen en effektiv häxbrygd när det gäller kreativitet och innovation, för det bubblar i snart sagt alla branscher av nya affärsmodeller som såväl stora som små företag tänker testa. IKEA t.ex. tror på en andra chans och har öppnat världens första second hand-butik för IKEA-möbler i Eskilstuna. På motsvarande sätt satsar Lego miljarder på cirkulär ekonomi. Ett exempel är LEGO Replay, som innebär att om du bor i USA eller Kanada så kan du donera och skicka tillbaka ditt färdiglekta Lego till företaget, som skickar bitarna vidare till behövande barn.
I finansvärlden är det inte så mycket hållbarhet som digital omställning som dominerar de nya affärsmodellerna, från de så omskrivna SPAC (ett finare ord för ”köpa grisen i säcken”, enligt många förståsigpåare), till alla dessa nya betallösningar som Trustly. Till och med i domstolarna börjar det viskas om nya tider när AI gör entré och domaren blir datoriserad.
Redaktionens kommentar
Ett område där man kan bli varse förändringskraften i de nya affärsmodellerna är sjukvården. När KRY, Doktor24 och andra nätläkarbolag gjorde entré på marknaden för att par år sedan var regionerna först både handfallna och misstänksamma, men nu, möjligen tack vara pandemin, är situationen en annan. Samtliga regioner erbjuder nu digitala vårdbesök och intresset är rekordstort. Visiba Care, som hjälper 12 av Sveriges 21 regioner rapporterar att antalet vårdbesök under 2020 på deras plattform ökat med 665 procent till 709 000 stycken.