Vad händer?
Diskussionerna kring sociala-media appen TikTok, som låter användare skapa, dela och se korta, underhållande videor, ofta med läppsynkroniseringar, danser och komiska inslag, är på många sätt en spegel av dagens omvärld.
En spegelaspekt handlar om TikTok som en bricka i det geopolitiska spelet. Appen anklagas för att vara, eller åtminstone kunna vara, en kinesisk spioncentral. Användarna tillåter att TikTok samlar in mängder av bakgrundsmaterial, som Kina kan använda t.ex. för att skräddarsy desinformation. I förlängningen hävdas att TikTok är en del av en allomfattande kinesisk civilisationskamp mot väst, med uppdrag att sprida desinformation och så splittring och apati i unga västerländska sinnen. Dessutom misstänks det att appen har ständig tillgång till användarens mikrofon och kamera i mobiltelefonen.
Ett annat bekymmer är att TikTok påstås censurera innehåll som inte passar den kinesiska ledning, som hänvisningar till Falun Gong eller Himmelska fridens torg, men även HBTQ-material. Å andra sidan anklagas TikTok (men även andra sociala medier) för att inte klara av att ta bort kränkande eller osant material om olika händelser och personer. Ett fjärde bekymmer är själva formatet med extremt korta videor, något som sägs kunna leda till minskad koncentrationsförmåga när appen används i mer än 90 minuter om dagen.
Den andra spegelaspekten har fokus på den individualistiska tidsandan som förklaringen till TikToks exempellösa framgång. Här finns det ett antal faktorer som samvarierar. För det första är appen enkel att använda. Vem som helst med en smartphone kan skapa och posta innehåll och förhoppningsvis få omedelbar uppmärksamhet och feed-back. Vidare är TikTok skapad för Generation Z, när dessa ungdomar behövde lämna Facebook, Instagram och Snapchat som invaderats av äldre generationer. 80 procent av appens användare är mellan 16 och 34 år, mest unga kvinnor. En tredje framgångsfaktor (men också tydligen ett bekymmer) är formatet. 15 sekunders videor är ungefär vad dessa unga verkar klara av att ta till sig innan uppmärksamheten avtar.
Redaktionens kommentar:
TikTok är ett paradexempel på plattformarnas möjligheter (eller tyranni) i form av snabba och omstörtande genomslag. Senast tillgänglig statistik visar att appen har av över en miljard aktiva användare i hela världen På två år (2018–2020) har tillväxten globalt varit över 1100 procent. I Sverige står Tiktok för den största ökningen i andel användare bland social medier, från 20 procent till 24 procent år 2023. Var fjärde svensk har använt Tiktok år 2023, nära var femte har använt Tiktok varje vecka och var sjunde varje dag. (Och detta trots att vad som finns att se oftast är 15-sekunders videosnuttar). Unga och kvinnor dominerar.
Statistik i alla ära – det är utvecklingen bakom denna formidabla succé som ger anledning till eftertanke. Att många i den unga generationen tröttnar efter 15 sekunder, att TikTok är den kanal som förser dem med information kring omvärlden, eftersom traditionella nyhetsmedier som tidningar, radio och TV inte är att tänka på för dessa unga, eller att möjligheterna till påverkanskampanjer från ovänligt sinnade aktörer är överhängande, för att bara nämna några möjliga tankegångar som lär ta längre än 15 sekunder.