Vad hände det året?
Nedslaget bland 2011 års trender fokuserar på två, på den tiden spännande och framtidsinriktade fordon som på ett sätt var rätt ute, men där det ändå blev fel. Båda lyftes fram i ett nyhetsbrev från maj 2011.
Den första är Terrafugia – den flygande bilen med kopplingar till välrenommerade MIT i USA. 2011 var det mycket publicitet kring bilen, som hade gjort sin första lyckade provflygning. Man såg fram mot försäljningsstart under 2012, men så blev det inte. Det tillkom ständigt nya tekniska och inte minst juridiska utmaningar, de ursprungliga investerarna tröttnade och sålde. Under en period ägdes företaget av Geely (som också äger Volvo). I dag är Terrafugia ett litet nästan bortglömt kinesiskt ägt företag med en handfull anställda som ägnar sig åt att försöka producera avancerade drönare.
Det andra företaget är Segway, som visserligen introducerade den elektriska, självbalanserade tvåhjulingen redan i början av 2000-talet, men där tillståndsprövningen och annat gjorde att försäljningen tog fart först ett tiotal år senare. Segway finns fortfarande kvar som varumärke, men (förstås) också ägt av ett kinesiskt företag och producerar numera bara elsparkcyklar. För det var vad som hände – marknaden togs över av en ny och bättre produkt.
Redaktionens kommentar i dag:
Det finns en del lärdomar att dra av exemplen Terrafugia och Segway. Det krävs rätt mycket för att en ny, disruptiv produkt ska bli en framgång – bl.a. teknik, juridik, timing, prisbild och inte minst konsumentintresse. Det som strulade för Terrafugia var främst tekniken – det var inte så lätt att få en bil att flyga lika enkelt och säkert som utvecklingsingenjörerna hade trott. För Segway var dels produkten i sig lite för krånglig, dels timingen i så måtto att det rätt snart kom en annan produkt – elsparkcykeln – som löste samma problem (”mikromobilitet”) på ett enklare och billigare sätt. Som omvärldsanalytiker blir lärdomen att inte låta sig dras med i alltför optimistiska prognoser