Vad händer?
Att nätläkarföretaget Kry nu i rask takt skaffar sig allt fler fysiska vårdcentraler engagerar och upprör. Rent konkret handlar det om att 166 vårdcentraler i Stockholm har förlorat sammanlagt över 10 000 patienter till Kry, efter att företaget öppnat två egna fysiska vårdcentraler under september månad. Kritikerna, varav många är allmänläkare på de traditionella vårdcentralerna, menar att Kry lurat till sig patienter med otydliga instruktioner i företagets vårdapp. Kry uppger att en mindre del, cirka 850 patienter, vilket motsvarar 6,2 procent, avlistat sig hos Kry och förmodligen återgått till sin gamla vårdcentral.
Vad Kry och andra nätläkare gör är egentligen bara att anpassa sig till utredningen ”Digifysiskt vårdval – Tillgänglig primärvård baserad på behov och kontinuitet”, som kom för något år sedan. I den slog utredaren fast att primärvården inte bör styckas upp mellan digital och fysisk vård, utan alla vårdcentraler bör tillhandahålla både och. Däremot verkar många befintliga fysiska vårdcentralerna inte riktig ha förstått att samma förväntningar ställs på dem att komplettera med digitala vårdmöjligheter för rejält ökad tillgänglighet.
Redaktionens kommentar
Kry och andra nätläkares framfart är ett bra exempel på Disruption 2.0, som utmanar bestående affärsmodeller, i det här fallet inom primärvården. Tankarna går även till Blue Ocean Strategy, eftersom nätläkarna lyckats identifiera en blå ocean i form av vad kunderna efterfrågar (tillgänglighet), men nuvarande marknadsaktörer inte levererar.
Nu ska man vara medveten om att primärvården inte är vilken marknad som helst, utan mer av en gemensam nyttighet, där mantrat är ”vård efter behov”, där lindrigt sjuka förväntas stå tillbaka för de som har större behov. Problemet är bara att detta faktum är inget som statsmakten och politikerna kommunicerar, utan de allra flesta medborgarna förväntar sig att de ska få snabb och effektiv vård för just deras behov, men i stället blir de ofrivilligt solidariska med bättre vårdbehövande, när de sorteras in i vänteläge av vårdapparatens olika gatekeepers. Den här traditionella modellen ställer sig nätläkarna utanför och blir därmed disruptiva och omstörtande, fast de egentligen bara hittat ett ouppfyllt behov som de gärna vill tjäna pengar på.