Vad händer?
Termen ”greenwashing” myntades i mitten av 80-talet av en amerikansk biologistudent som bodde på ett hotell i Fiji, som bad gästerna att rädda korallreven genom att inte slänga handduken i tvätten, samtidigt som man byggde nya bungalows i den känsliga miljön. Termen har sedan utvecklats till att avse allehanda manipulationer antingen för att framställa något som bättre för miljön än vad det är, eller för att leda uppmärksamheten bort från något dåligt till något som ser ut att vara bra för miljön.
Numera är de flesta företag medvetna om att miljöskryt utan täckning straffar sig i längden och skadar varumärket. Men frestelsen är stor. Enligt en global undersökning från Nielsen så var två av tre tillfrågade konsumenter beredda att betala mer för en produkt från ett varumärke med hög hållbarhetsstatus och bland millenials var det tre av fyra som tänkte så. Desto dystrare för företag som oljebolaget Chevron och varuhuskedjan Walmart, som båda tvingats betala höga böter för vilseledande ”grön” reklam.
Redaktionens kommentar
I Sverige delar Jordens vänner årligen, sedan 2009, ut Svenska Greenwashpriset, till företagare, makthavare eller organisationer som framhåller sig själva eller sin verksamhet som miljövänliga på ett oärligt sätt – ett pris som mottagaren sällan blir speciellt glad över att få. Listan över pristagare har en tydlig slagsida mot politiken och organisationer som kan generera rubriker. Både Centerpartiet och Miljöpartiet har fått priset, liksom bl.a. Svenskt Flyg, Trafikverket och Vattenfall.