Vad händer?
Traditionella mediers tolkningsföreträdet kring vad som händer i världen har utmanats i grunden och ersatts av en narrativ polarisering av aldrig tidigare skådat slag. Numera är det ofta udda tomtefigurer eller trollfabriker som står för nyhetsproduktionen. Så till exempel har, när detta skrivs ännu ej tillträdda presidenten i USA redan gått på shoppingrunda och försöker stoppa såväl Panamakanalen som Kanada och Grönland i sin varukorg. Hans lekkompis, som råkar vara världens rikaste man, med egen medieplattform, använder denna till att påstå att det tyska ytterhögerpartiet AfD är landets, för att inte säga hela Europas, enda räddning, beskylla Storbritanniens premiärminister för att skydda våldtäktsmän och anklaga Los Angeles brandchef för att prioritera inkludering, mångfald och jämställdhet över att rädda liv och hem.
I en sådan verklighet behöver den som funderar på att försöka göra sig hörd med ett mer nyanserat budskap helt ny kommunikationskompetens. Här duger det inte med presskonferenser, debattartiklar eller inslag på TV-nyheterna. Den sorgliga sanningen är att seriösa, faktakontrollerade, traditionella medier håller på att bli alltmer irrelevanta, när de flestas mediekonsumtion nästan enbart består av poddar eller korta videoinslag på TikTok (än så länge) eller YouTube. Eller som min ChatGPT uttryckte saken: ”Undvik långa och komplicerade förklaringar. Folk minns soundbites som känns intuitiva och trovärdiga.”
Redaktionens kommentar:
I den nya kommunikationskompetensen behöver ingå hur man förpackar komplicerade och mångfasetterade frågeställningar på ett enkelt, kortfattat och tilltalande sätt, utan att det komplicerade och mångfasetterade försvinner (dvs. inte skriva som den här texten). Hur man tar hjälp av influencers utan att ens budskap dränks i ytliga eller ovidkommande kommentarer. Hur man produceras videosnuttar som utan att innehålla katter, smink eller braskande osanningar ändå blir virala. Och inte minst hur man bemöter desinformation utan att falla för frestelsen att själv gå för långt åt andra hållet. Sugen på att sätta igång, någon?